BMI و روش های کاهش شاخص توده بدنی

در اين وبلاگ اطلاعات مفيدي درباره تغذيه درست در اختيار شما قرار ميدهيم.

BMI و روش های کاهش شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یا BMI به‌ نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می ‌دهد یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر. اگر BMI افراد خارج از محدوده سالم باشد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

اضافه ‌وزن می ‌تواند زمینه ساز بیماری های مختلفی مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی شود. همچنین وزن بسیار کم نیز می‌ تواند خطر سوء تغذیه، پوکی ‌استخوان و کم‌ خونی را افزایش دهد. نکته مهم این است که با محاسبه BMI، نمی توان میزان چربی بدن را مستقیم اندازه گیری کرد. این معیار استاندارد می ‌تواند به پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

محدوده BMI به چه صورت است؟

 BMIایده ‌آل برای اکثر بزرگسالان در محدوده 18.5 تا 24.9 است. برای کودکان و جوانان 2 تا 18 سال، در محاسبه BMI سن و جنس و همچنین قد و وزن را در نظر می ‌گیرند. بازه های شاخص توده بدنی افراد به صورت زیر است:

  • BMI کمتر از 18.5: نشان می‌ دهد که فرد دچار کمبود وزن است، بنابراین شاید لازم باشد روی افزایش وزن برنامه زیری کند. توصیه می ‌شود از پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بخواهید یک رژیم افزایش وزن اصولی برای شما درنظر بگیرد.
  • BMI بین5 – 24.9: نشان می دهد که وزن، متناسب با قد است و با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کاهش خواهد یافت.
  • BMI بین 29- 29.9: نشان دهنده کمی اضافه ‌وزن است. توصیه می‌ شود برای کاهش وزن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • BMI بالای 30: نشان می ‌دهد که فرد دچار اضافه وزن شدید است. در صورت عدم کاهش وزن ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. توصیه می ‌شود برای کاهش وزن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و تحت نظر یک رژیم لاغری اصولی قرار بگیرید.

روش های کاهش BMI

افرادی که شاخص توده بدنی آنها از 30 بالاتر است معمولا با روش های معمول کاهش وزن مانند ورزش و رژیم لاغری، موفق به کاهش وزن نمی شوند و در نهایت مجبور به انجام جراحی های لاغری مانند عمل اسلیو معده، بای پس معده و ... می شوند. در ادامه شما را با بهترین روش های کاهش وزن و کاهش BMI آشنا خواهیم کرد:

  • انتخاب یک رژیم لاغری مناسب مانند رژیم مدیترانه ای
  • انجام ورزش به صورت روزانه
  • داشتن خواب کافی
  • کنترل کردن استرس (باعث استپ وزن هم می شود.)
  • انجام عمل جراحی لاغری

منبع: foodonly.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.